July 30, 2011

pengemis

apa pendpat smua tentang pengemis?
mesti smua orang pnah di'approach' oleh pengemis jgak kn xkira la kt kdai makan, tgh jalan, pasar malam or kaki lima atau kt rumah..
ampa bg x duit kt depa? yela kn kita tengok pengemis2 hdup mcm 2 ksian jugak kn..aku sndiri pn xtrkecuali..
mnurut 1 entry lama dari blog yang penting rupa, kita bleh knal jnis2 pengemis

1. pengemis buta bersama pemandu pelancong arah
2. pengemis mengensot (lumpuh or cacat)
3. pengemis kanak2 yg comot kurang ribena(sindiket)
4. pengemis stevie wonder (pnyanyi)

dan lain-lain.. sapa2 nk knai dgn dgn lebih mesra pengemis2 ni sila la baca sndiri kt blog yang penting rupa ok -,-
apa yg aku nk kata kt sni,btol ka tjuan2 pngemis ni..contohnya mintak sdekah untuk bina surau tapi sampai brtahun2 msih mnta lg..or minta sdkah sbab nak beli kaki palsu or nk operate ?
huhu mana la kita tau kn..aku pn ksian tgok pngemis n kalau ada duit aku bg wlaupun skit..tapi slalu jgak kna mrah atas sebab2 di atas..=p
ustaz aku ckap dia mnta sedekah, klau kita ikhlas nk bagi dpat pahala..kalau dia mnipu kita, 2 urusan dia dgn Allah..aku pegang kata2 ustaz ni la..orang lain aku xtau la..tapi kalau pengemis 2 dh kantoi menipu, yg ikhlas pn bleh jadi xikhlas kn..

1 comment:

Pha Is said...

jom tengok entry lain yg berkaitan : they have my respect